Ik heb mijn haar gedoneerd!

zondag, augustus 14, 2016


Ja hoor, eindelijk heb ik het gedaan! Na zo'n 5 jaar sparen heb ik mijn haar kunnen doneren voor Stichting Haarwensen. Met gemengde gevoelens ging ik naar de kapper: blij omdat het eindelijk zo ver was, maar stiekem toch ook wel een beetje bang voor hoe het er uit zou zien wanneer mijn haar 40 cm korter zou zijn dan ik gewend was. 


Stichting Haarwensen (http://www.haarwensen.nl/) is een stichting die er voor zorgt dat kinderen die door omstandigheden kaal zijn of worden een pruik van echt mensenhaar kunnen krijgen, zonder dat daar kosten voor de ouders aan zijn verbonden. De stichting is afhankelijk van mensen die hun afgeknipte haar willen doneren: dit haar moet minstens 30 cm lang zijn. Verder mogen er geen highlights inzitten en mag het haar niet geverfd, beschadigd of broos/ongezond zijn

Voordat ik de kapsalon binnenstapte, liet ik nog snel een laatste foto maken van mijn haar: het leek me wel leuk om een soort van ''voor- en na''-foto's te hebben. Dit is hoe het er uit zag! Je kan hier ook goed zien dat er aan de onderkant best wat dode puntjes zaten. Op zich niet erg, maar hierdoor moest er uiteindelijk zo'n 40 cm af: 30 cm om te doneren, 5 cm dode puntjes en 5 cm om het in model te brengen.

Vlak voordat het er afging werden er twee vlechten in mijn haar gemaakt. Ik heb me laten vertellen dat er meestal maar één vlecht wordt afgeknipt, maar omdat mijn haar vrij dik is en ik erg veel haar heb werd het bij mij zo gedaan. Ik moet toegeven, op het moment dat deze foto werd gemaakt vond ik het wel even spannend, maar het was ook wel een soort kick om dan met bonkend hart 'ja' te zeggen toen de kapster vroeg of ik het zeker wist. Met ingehouden adem voelde ik de schaar door mijn haar gaan, net onder mijn nek. Toen het gedaan was, slaakte ik een zucht van verlichting: héé, dit kon nog best eens leuk gaan staan!


Uiteindelijk moest er, zoals ik al eerder zei, nog 5 cm extra af om het in model te knippen. Ik had er eerlijk gezegd nog totaal niet over nagedacht wat ik wilde: ik was veel te druk geweest met mezelf te overtuigen dat het wel goed ging komen en dat het altijd weer zou aangroeien wilde het erg tegenvallen, haha. Wat ik wel wist, was dat ik het zo steil mogelijk wilde: niet iets met laagjes, omdat mijn haar enorm snel krult en pluist. De kapster stelde voor om het aan de voorkant wat langer te laten dan aan de achterkant. Op deze manier lijkt het optisch vanaf de voorkant langer dan het is.


Ik vond dat voorstel wel een goed idee en zo gezegd, zo gedaan. Wat een raar gevoel; dat je met je handen door je haar gaat en dat het gewoon bij je schouders ophoudt! Damn, ik moest daar echt even aan wennen. Met het warme weer is het wel ongelofelijk fijn, zeg. Geen plakkerige, zware haardos meer, maar een luchtig en verend kapsel dat te kort is om echt in de weg te zitten. Er zijn nog veel meer dingen die me opvallen omdat het zo anders is: opeens werken haarproducten bijvoorbeeld veel beter, ze hebben nu echt effect. Met mijn lange haar was er niks mee te beginnen en het was eigenlijk te zwaar om echt beïnvloed te worden door lotions en mousses, maar nu het zo kort is werken dat soort producten opeens. En je hebt er ook nog eens veel minder van nodig! 


Ik heb mijn haar laten knippen bij AMI-kappers: een kapperketen die in heel Nederland vestigingen heeft. Zij hebben een afspraak met Stichting Haarwensen (www.haarwensen.nl) waardoor je je haar gratis kan laten knippen wanneer je het bij die stichting doneert. Ik ben erg tevreden over de service en de kwaliteit en zou AMI-kappers dan ook zeker aanraden. Een topper!

Mijn moeder was met me mee en besloot spontaan dat zij ook haar haar wilde doneren. Jammer genoeg was haar haar niet lang genoeg om te laten knippen voor Stichting Haarwensen, maar wat googlen wees uit dat er ook organisaties zijn waarvoor je haar maar 20 of zelfs 15 cm hoeft te zijn. Uiteindelijk liet zij haar haar knippen voor Stichting Haardonor (www.haardonor.nl) en doneerde 20 cm. Ik vond het heel erg leuk dat zij het ook deed: allebei een goede daad verricht, haha.


Of ik er spijt van heb? Nee, totaal niet. Ik ben nu zo'n 3 weken verder en de voordelen wegen enorm op tegen de nadelen: natuurlijk moest ik wennen en mis ik mijn lange haar, waar ik om heel eerlijk te zijn best wel trots op en blij mee was, maar ik heb er een totaal nieuw en op een heel andere manier leuk kapsel voor teruggekregen.

En, het aller-, allerbelangrijkst: ik heb in totaal 2 vlechten haar kunnen weggeven aan Stichting Haarwensen, die daar iemand blij mee gaat maken die mijn haar veel en veel meer nodig heeft dan ik. Ook al was ik totaal niet blij geweest met hoe mijn haar nu is: ik had er alsnog geen spijt van gehad. Ik heb iets gedaan waar iemand die het verdient erg gelukkig mee gaat worden. En dát is me veel meer waard!

Wat vind jij van mijn haar? Zou jij je haar doneren?
Liefs, Eva Josephine


You Might Also Like

4 comments

  1. Supergoed van je! Ik wilde dit ook doen maar helaas was mijn haar té dood, haha. Het korte haar staat je in ieder geval goed! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahh dankjewel! En wat jammer dat het niet gezond genoeg was :( volgende keer beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed! Het staat je ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen